Meniul site-ului
Categorii
Statistica
Sfânta Nina, luminătoarea Georgiei
Sfânta Nina, luminătoarea Georgiei
Încreştinarea
ţinutului Georgiei de astăzi a început destul de devreme datorită
propovăduirii Sfântului Apostol Andrei. Încă din anul 40 au apărut în
Iviria (veche denumire a Georgiei) primii creştini. Acesta a fost
momentul în care candela credinţei a fost aprinsă. Totuşi, lumina ei a
devenit cunoscută tuturor mult mai târziu, începând cu secolul al
IV-lea, prin propovăduirea Sfintei Nina, „cea întocmai cu Apostolii".
Sfânta
Nina a fost numită astfel datorită sacrificiului întregii vieţi pentru
creştinarea Georgiei. Precum Sfinţii Apostoli s-au nevoit pentru a face
cunoscută tuturor popoarelor Evanghelia, la fel şi Sfânta Nina şi-a
închinat existenţa lucrării misionare de convertire a populaţiei
gruzine.
Deseori remarcăm că sfinţii au avut părinţi
drept-credincioşi, temători de Dumnezeu, care păzeau poruncile
Evangheliei. Precum Sfântul Vasile cel Mare sau Sfântul Grigorie
Teologul, şi Sfânta Nina a crescut într-o familie fericită de creştini.
Tatăl ei, Zabulon, era conducător al gărzii imperiale. Mama sa, Suzana,
era sora episcopului Ierusalimului, Iuvenalie. Sfânta Nina s-a născut în
Capadoccia, în jurul anului 290. Data naşterii nu este cunoscută cu
certitudine.
Tot ceea ce ştim este că tatăl său era sub comanda
împăratului Maximian (284-305). Când Sfânta Nina a împlinit 12 ani,
Zabulon a hotărât să se facă pustnic. După ce a discutat cu soţia sa şi a
cerut binecuvântarea episcopului Iuvenalie, a plecat în pustie. Suzana a
hotărât să îşi ajute fratele în grija pentru săraci şi bolnavi. Nina a
fost lăsată sub ascultarea stareţei Niofora, care conducea o mănăstire
aflată în apropierea Sfântului Mormânt.
Binecuvântarea Maicii Domnului
Niofora
îi vorbea tot timpul Ninei despre viaţa duhovnicească şi o ajuta să
sporească pe calea virtuţii, iar Nina se întreba adesea ce s-a întâmplat
cu cămaşa Mântuitorului Hristos. Ori de câte ori citea pasajul legat de
Răstignirea Domnului, îi punea stareţei această întrebare.
Stareţa
i-a spus la un moment dat că aceasta se găseşte în cetatea Mtskheta din
ţinutul Iviriei (Georgiei). Astfel, Nina a început să se roage să fie
învrednicită să se închine acestui veşmânt sfânt. Într-o noapte a visat
că Preasfânta Născătoare de Dumnezeu o binecuvintează şi îi dă o cruce
făcută din viţă-de-vie împletită.
Când s-a trezit, a văzut crucea în
propriile mâini. Bucuria a copleşit-o, iar lacrimile au început să îi
curgă pe obraji. Imediat a mers la episcopul Iuvenalie, cerându-i
binecuvântare să plece în Iviria. Acesta, după ce a ascultat descrierea
visului şi a văzut crucea, i-a dat binecuvântarea şi s-a rugat îndelung
ca Nina să reuşească în drumul pe care Dumnezeu i-l pregătise.
Drumul. Surparea idolilor
Sfânta
Nina a plecat din cetatea Ierusalimului spre Armenia împreună cu alte
30 de fecioare. Printre acestea se număra şi Ripsimia, care era căutată
de către împăratul Diocleţian pentru a se însura cu ea. La scurt timp,
toate au fost capturate. Nina a fost singura care a reuşit să se
ascundă. Din cauza refuzului de a renunţa la credinţa creştină, Ripsimia
şi celelalte fecioare care o însoţeau au fost chinuite şi apoi
decapitate. Pomenirea lor se săvârşeşte în fiecare an la 30 septembrie.
Nina şi-a continuat drumul către cetatea Mtskheta. Abia în anul 315 a
reuşit să ajungă acolo, după un drum extenuant şi multe primejdii.
Era
o perioadă în care acele zone erau permanent invadate de către perşi.
La un moment dat, îndoielile au cuprins-o. Se temea că nu va ajunge
acolo unde Dumnezeu a trimis-o. A visat, la un moment dat, un tânăr care
îi dădea un sul. Când s-a trezit, a descoperit sulul lângă ea. Acesta
conţinea versete scripturistice legate de suferinţă şi nădejde. Dumnezeu
o îndemna să nu renunţe. În cele din urmă a ajuns în cetatea Urpnisi.
Aici
a început să înveţe limba gruzină. După o lună a observat că toată
lumea mergea spre capitala Mtskheta. Era o mare sărbătoare a idolilor.
Sfânta Nina s-a furişat în apropierea statuii zeului Armazi şi s-a rugat
lui Dumnezeu să fie distrus acest chip al minciunii. Imediat s-a pornit
o furtună mare, iar templul şi statuia au fost dărâmate de grindină.
Începutul propovăduirii, început al mântuirii
Prima
familie convertită a fost cea la care Sfânta Nina locuia. Sfânta a
vindecat-o pe Anastasia, care era stearpă. A continuat să facă minuni şi
a început să propovăduiască Evanghelia în popor. A vindecat-o şi pe
soţia împăratului, care era demonizată. Împăratul Mirian însă
desconsidera creştinismul şi credea că îi va aduce pieirea.
Într-o
zi, a plecat la vânătoare şi la un moment dat a început din nou o
furtună puternică. Un fulger i-a luat vederea şi tunetele i-au alungat
pe toţi cei care îl însoţeau. Rămas singur, a încercat să se roage
zeilor săi, dar lucrul acesta s-a dovedit lipsit de folos. Şi-a adus
aminte de Nina şi a început să se roage lui Hristos. Vederea i-a
revenit, iar furtuna s-a potolit. Smerit, i-a cerut iertare sfintei şi
s-a botezat.
Apoi, a trimis emisari împăratului Constantin cel Mare,
pentru a i se aduce un episcop şi câţiva preoţi, pentru creştinarea
poporului său. Sfântul Împărat Constantin a primit cu bucurie cererea şi
l-a trimis pe arhiepiscopul Antiohiei, Eustatie. Astfel a început
creştinarea Iviriei.
Printre persoanele care s-au convertit s-a
numărat şi întâistătătorul sinagogii din cetate, Abiatar. Acesta
cunoştea tradiţia legată de soarta cămăşii Mântuitorului Hristos. El i-a
spus Sfintei Nina că această cămaşa a fost îngropată odată cu sora
celui care a obţinut-o. În momentul în care fratele ei i-a arătat cămaşa
Mântuitorului, ea a strâns-o în braţe, a suspinat îndelung şi a murit.
Nimeni
nu a putut să îi deprindă veşmântul din mâini. Abiatar i-a mai spus
Ninei că mormântul fetei s-ar afla în apropiere de un cedru falnic din
centrul grădinii împărăteşti. Sfânta Nina a plecat să se roage acolo. În
timpul nopţii, a avut o vedenie.
A văzut un stol de păsări negre
venind şi spălându-se într-un râu din apropiere. Apoi, după ce s-au
curăţat şi s-au făcut albe ca neaua, au venit şi s-au aşezat în ramurile
cedrului şi au cântat melodii ale imnelor liturgice. Sfânta a înţeles
că aici vrea Dumnezeu să fie zidită prima biserică. Păsările simbolizau
sufletelor celor botezaţi, care îşi uneau glasurile în cântări de laudă.
Cedrul a fost tăiat, iar cele şase ramuri pe care le avea au fost
transformate în piloni de susţinere a noii biserici.
Tulpina a fost
aşezată în centru de către un înger şi nimeni nu a putut să o mişte din
locul în care era iniţial. Din tulpina cedrului izvorăşte şi acum un mir
deosebit, care vindecă multe boli. Biserica a fost închinată Sfinţilor
Apostoli, fiind numită Svetiţhoveli (Stâlpul făcător de viaţă). În
prezent, a fost restaurată şi clădită aproape în întregime din piatră.
Biserica Sf. Gheorghe, Bodbe, Georgia, unde sălăşluiesc moaştele Sfintei Nina
Trecerea la cele veşnice
Ştiind
de mai înainte că i se apropie sfârşitul, sfânta i-a scris împăratului
Mirian o scurtă scrisoare: „Împărăţia ta să aibă pururea binecuvântarea
lui Dumnezeu, ajutorul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi ocrotirea
Sfintei Cruci. Eu, ca o străină şi trecătoare, plec de acum din această
lume. Voi urma calea părinţilor mei.
Trimite-mi, te rog, pe episcopul
Ioan, ca să mă pregătească pentru călătoria spre veşnicie, pentru că
ziua morţii mele este aproape". Dorinţa i-a fost îndeplinită. Episcopul
Ioan, urmaşul lui Eustatie, a împărtăşit-o cu Sfintele Taine,
pregătind-o pentru bucuria veşnică alături de Hristos. Pe 14 ianuarie
338, Sfânta Nina a trecut la Domnul. Rugămintea finală a fost ca trupul
să nu îi fie mutat din ultima provincie în care propovăduise.
Comunitatea
săracă din Kaheti a dobândit astfel un dar nepreţuit. Iniţial, această
dorinţă nu i-a fost respectată. Oamenii au încercat să îi ia moaştele cu
forţa şi să le mute în Mtskheta, dar nu i-au putut urni trupul. Sfânta
îi avertiza că nu este de acord cu ceea ce au de gând să facă.
Resemnându-se, împăratul şi nobilii au zidit o biserică în localitate şi
au continuat lucrarea de încreştinare a populaţiei.
Munca sfintei nu
fusese în zadar. Un popor întreg i-a fost recunoscător pentru jertfa
făcută. Simbolul ostenelilor sale, crucea din mlădiţe de viţă-de-vie se
păstrează până astăzi în catedrala Sionului din oraşul Tiflida. Curgerea
mirului care se petrece neîncetat în prima biserică zidită pe pământul
Georgiei este, şi ea, un simbol al nevoinţelor neobosite ale Sfintei
Nina.
Este o realitate care nu poate fi tăgăduită. Aşa cum spunea şi
Arhiepiscopul Nicolae I, întâistătător al Bisericii Georgiei între anii
1150-1160, „fiecare vede umezeala din partea de răsărit a stâlpului.
Unii, din lipsă de evlavie, puneau var în acel loc, dar nu puteau să
oprească curgerea mirului. Pentru mulţimea tămăduirilor care s-au făcut
cu acesta suntem toţi martori". Martori ai unei vieţi sfinte.
www.mitropolia.md
Всего комментариев: 0 | |
Calendar Ortodox